Hjortlund Beboerforening

Energioptimerings projekt

Der er grund til at juble i Hjortlund beboerforening

Efter beboerforeningen overtog Hjortlund gl. skole 1. sep. 2021, har der været arbejdet ihærdigt med, at indsamle penge til at energioptimere skolen. En påkrævet optimering for at beboerforeningen økonomisk kan løfte opgaven med at drifte skolen.
Energioptimeringsprojektet indeholder:
Etablering af et jordvarmeanlæg, fornyelse af elinstallationer, loft-og hulmurs isolering samt udskiftning af hårde hvidevarer (industriopvaskemaskine, komfurer, emhætte, køleskab, fryser, kaffemaskine, LED pærer til alle lyskilder, ventilatorer).
Budgettet lyder på 604.272 kr.
Beboerforeningen bidrager ved selv at grave jordledningen ned og montere vindplader samt gangbro på loftet. Dette arbejde vurderes til at have en værdi af 36.800 kr.

Vi har derfor søgt fonde for 567.472 kr.

Nu kommer så grunden til at juble:
Vi har netop fået fondsbevilling på det sidste beløb, som vi manglede for at starte projektet op.
Vores bevillinger fordeler sig som følgende:

• Esbjerg Kommunes pulje til lokale projekter 100.000 kr.
  • Norlys vækstpulje Syd 100.000 kr.
  • Brandkassefonden Sydvest 25.000 kr.
  • Nordea fonden – Liv i det lokale 172.254 kr.
  • Nykredit fonden 170.218 kr.

Derudover har vi fået 8000 kr. til facade skilt og husnummer fra Ella og Helge Rasmussens fond.
Vi forventer at påbegynde energioptimeringsarbejdet snarest. Vi starter op med det, der ikke giver gener for udlejninger og fra den 26/9 kan vi komme ind på skolen.

Arbejdsopgaver:

– Nedgravning af jordledninger og etablering af vindplader og gangbro på loftet.
– Fyret og de gamle radiatorer skal ud, og der skal repareres efter nedtagningen.
– Der skal renoveres i fyrrummet; vægge, loft, gulv.
– I køkkenet og i mellemgangen skal der nyt vinyl gulv på, og der trænger til en gang maling.
– I bord- og stole depotet skal væg- og loftbeklædningen færdiggøres.
– En hovedrengøring af hele skolen.

Slutteligt vil vi rigtig gerne takke for den store opbakning vi har oplevet fra medlemmerne.
Vi har fået en flot indgangsparti, som virkelig har løftet skolens udtryk markant.
Vi har fået nye bordbænkesæt til skolegården, som på den måde også er blevet mere indbydende.

Derudover har vi fået pengedonationer på i alt 41.500 kr. Penge som vi er meget taknemlig for og som skal bruges til renovering af fyrrummet, maling, vinylgulve osv. De penge får vist hurtigt ”ben at gå på” og flere donationer vil blive modtaget med glæde, da vi også har et stort ønske om at sætte en dør i fra mellemgangen og ud til parkeringspladsen. En sådan dør vil lette på slæbet af drikkevarer og madvarer når der er fest på skolen, og affaldsposer mm. skal ikke slæbes ud af hoveddøren til gene for gæsterne.

Venlig hilsen Bestyrelsen

SÅ GÅR VI IGANG!

Status sidst i oktober 2022

Elektrikerne og VVS’erne arbejder ihærdigt på opgaven.

Der er malet, der hvor det er muligt at male. Stolerummet er næsten færdig. Der er gjort klar til, at den nye dør kan blive monteret i næste uge. Hårde hvidevarer bliver sat ind i næste uge og de nye vinylgulve bliver også lagt i næste uge. Frivillige har hjulpet til og det har været guld værd🤩

Der går godt fremad.
Weekenden tænker vi skal bruges på at få gjort klar til isolering på loftet. Dvs. der skal laves vindspærrer og en gangbro.

Status først i oktober 2022

• Depotet er blevet ryddet op efter at olietanken er kommet ud.
• Der er blevet skudt jordvarmerør ind i fyrrummet og gulvet er efterfølgende blevet støbt. Det var en større omgang 😉
• Stolerummet har fået gipsplader og der er gjort klar til troldtekt loft.
• Emhætte udsugningen er flyttet.
• Vi har malet køkkenet 1. gang og i dag for 2. gang.
• Huller efter nedtagning af diverse rør og radiatorer er repareret og der er i weekenden blevet malet færdigt så de nye radiatorer kan komme op at hænge.
• Det første vvs arbejde er påbegyndt og i dag monteres radiatorerne.
• Der vil i denne uge også blive lavet hul i muren, hvor den nye dør fra mellemgangen og ud til parkeringspladsen og containerne skal være. Døren kommer i uge 43.
• I uge 43 starter elektrikerne med deres arbejde.
Vi synes at holde tidsplanen, og det er dejligt! ☀️

Donationer & Hjælp:

Donationer kan indbetales på:

MobilePay 9460RH (Donationer Hjortlund beboerforening)
Eller på vores foreningskonto
Reg. Nr. 5971